JABATAN PENGAJIAN
MELAYU,
IPG Tengku
Ampuan Afzan,
Kuala Lipis, Pahang.
Minggu : 1
Subjek : BBM 3105 Pengajaran dan
Pembelajaran
Bahasa Melayu Berbantukan Komputer
Bahasa Melayu Berbantukan Komputer
Tempat : Makmal 3, Jabatan Teknologi Pendidikan
Topik 1 :
Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
-
Menggunakan web, video, audio, teks dan imej
-
Menggunakan kata kunci, frasa yang sesuai untuk
mendapatkan
bahan pengajaran bahasa Melayu.
-
Menyimpan bahan dalam bentuk fail Internet
dan katalog
Tarikh : 2 Januari 2013 (Rabu)
Masa : 2.00 hingga 5.00 petang
|
|||
Bil.
|
Perkara
|
Catatan
|
|
1.
|
1.1. Penerangan konsep struktur subjek BMM 3105.
1.2. Penerangan format KKBI dan folio seperti yang telah
dilampirkan.
1.3. Menerangkan bagaimana menyediakan lampiran tugasan.
|
||
1.
|
1.1
Apakah yang
dimaksudkan dengan enjin carian?
Sumber Rujukan :
http://www.emelaka.gov.my/bm/images/akhbar
/tutorial%20mencari%20maklumat%20 menggunakan%20enjin%20carian%20 internet.pdf
Lampiran : Rujuk Folder
Bahan
1.2 Contoh-contoh
enjin carian.
Sumber Rujukan :
Lampiran : Rujuk Folder
Bahan
|
||
Tarikh : 2 Januari 2013 (Rabu)
Masa : 2.00 hingga 5.00 petang
|
|||
Bil.
|
Perkara
|
Catatan
|
|
1.
|
1.1 Apakah kegunaan enjin carian dalam internet
dalam
proses pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.
Sumber Rujukan :
Lampiran
: Rujuk Folder Bahan
|
||
2.
|
Rumusan :
|
||
Minggu : 1/2013
Tarikh :
02 Januari 2013
Masa : 2.00
– 5.00 petang
Topik :
Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
-
Menggunakan web, video, audio, teks
dan imej
-
Menggunakan kata kunci, frasa yang
sesuai untuk mendapatkan
bahan pengajaran bahasa Melayu.
bahan pengajaran bahasa Melayu.
-
Menyimpan bahan dalam bentuk fail
Internet dan katalog
Soalan : 1. Apakah
yang dimaksudkan dengan enjin carian?
2. Contoh-contoh
enjin carian.
Jawapan :
1. Apakah
yang dimaksudkan dengan enjin carian?
Enjin carian ialah sebuah pangkalan data yang menyimpan
pautan-pautan laman web dan kata kunci atau frasa. Apabila anda menaip kata
kunci ‘Malaysia’ pada Google atau Yahoo! misalnya, enjin carian akan mencari
kata kunci yang dimasukkan dengan kata kunci yang terdapat di dalam indeks
pangkalan data. Apabila kata kunci ‘Malaysia’ dijumpai, maka laman web yang
berkaitan dengan ‘Malaysia’ akan dipaparkan kepada anda. Walau bagaimanapun,
tidak semua enjin carian adalah sama. Sesetengah enjin carian akan mengindeks
nama tajuk halaman sahaja, sesetengah enjin carian pula hanya akan mengindeks
kandungan sahaja.
Umumnya, servis carian internet boleh dikategorikan kepada
dua: direktori dan enjin pencari. Ramai yang keliru dengan kedua-dua terma ini,
sehingga ada yang merujuk Yahoo! sebagai sebuah enjin pencari. Sebenarnya
Yahoo! ialah sebuah direktori, bukan enjin pencari. Kekeliruan ini berlaku
mungkin disebabkan penggunaan butang ‘search’ yang disediakan kepada pengguna.
Ini boleh disalah ertikan oleh pengguna yang akan mengganggap servis yang
digunakan adalah sebuah enjin pencari. Apa yang membezakan antara enjin pencari
dengan direktori ialah, pangkalan data bagi direktori mengandungi senarai
alamat web yang dimasukkan oleh manusia manakala pangkalan data bagi enjin
pencari pula dikompil melalui perisian robot yang dipanggil ‘spiders’. Spiders
digunakan untuk mengumpul maklumat yang terdapat di dalam sesebuah laman web.
2. Contoh-contoh
enjin carian.
a.
Google.com
b.
Yahoo.com
c.
Msn.com
d.
About.com
e.
Ask.com
f.
AltaVista.com
g.
Bing.com
h.
DogPile.com
i.
Duck
Duck Go.com
j.
Excite.com
k.
Forestle.com
l.
Lycos.com
m.
Zuula.com
n.
Valdo.com
o.
SearchEdu.com
p.
HotBot.com
Mingggu : 1/2013
Tarikh :
02 Januari 2013
Masa : 2.00
– 5.00 petang
Topik :
Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
-
Menggunakan web, video, audio, teks
dan imej
-
Menggunakan kata kunci, frasa yang
sesuai untuk
mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu.
mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu.
-
Menyimpan bahan dalam bentuk fail
Internet dan katalog
Soalan : 1. Apakah
kegunaan enjin carian dalam internet dalam proses pengajaran
dan pembelajaran Bahasa Melayu.
Jawapan :
a.
Guru
dapat menyediakan pelbagai program pendidikan secara terus melalui
internet.
internet.
b.
Menawarkan
kepelbagaian bentuk penyampaian seorang guru.
c.
Dapat
mencari pelbagai maklumat dari serata dunia.
d.
Memberikan
motivasi dan membolehkan pelbagai gaya pembelajaran berlaku.
e.
Mempelbagaikan
bahan pengajaran sewaktu di dalam kelas.
f.
Membolehkan
pelajar mengembangkan pengalaman dan kebolehan mereka
dengan menerokai pembelajaran kendiri.
dengan menerokai pembelajaran kendiri.
g.
Membolehkan
pelajar memperoleh dan mencapai maklumat dengan mudah
mengikut tahap dan kebolehan mereka.
mengikut tahap dan kebolehan mereka.
h.
Dapat
membantu meningkatkan keberkesanan pengajaran guru dan menarik
minat pelajar untuk belajar dengan baik dan berkesan.
minat pelajar untuk belajar dengan baik dan berkesan.
i. Guru
dapat menyediakan pelbagai program pendidikan secara terus melalui
internet.
internet.
j. Menawarkan
kepelbagaian bentuk penyampaian seorang guru.
k. Dapat
mencari pelbagai maklumat dari serata dunia.
l. Memberikan
motivasi dan membolehkan pelbagai gaya pembelajaran berlaku.
m.
Mempelbagaikan
bahan pengajaran sewaktu di dalam kelas.
n.
Membolehkan
pelajar mengembangkan pengalaman dan kebolehan mereka
dengan menerokai pembelajaran kendiri.
dengan menerokai pembelajaran kendiri.
o. Membolehkan
pelajar memperoleh dan mencapai maklumat dengan mudah
mengikut tahap dan kebolehan mereka.
mengikut tahap dan kebolehan mereka.
p.
Dapat
membantu meningkatkan keberkesanan pengajaran guru dan menarik
minat pelajar untuk belajar dengan baik dan berkesan.
minat pelajar untuk belajar dengan baik dan berkesan.
No comments:
Post a Comment