JABATAN PENGAJIAN MELAYU,
IPG Kampus Tengku Ampuan Afzan,
Kuala Lipis, Pahang.
Minggu : 7
Subjek : BBM 3105 Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
Berbantukan Komputer
Tempat : Makmal 3, Jabatan Teknologi Pendidikan
Topik : Mengapikasikan Model
Pemprosesan Maklumat Dalam
Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu.
Tarikh :
Masa :
|
|||
Bil.
|
Perkara
|
Catatan
|
|
1.
|
Soalan:
1. Berikan definisi Model Pemprosesan Maklumat
2. Huraikan jenis-jenis model yang boleh diaplikasikan
dalam
pengajaran
dan pembelajaran Bahasa Melayu Berbantukan
Komputer seperti di bawah:
i. Model Assure
ii. Model Teori Behaviouris
-
Model Hanaffin and Peck
-
Model Addie
iii. Model
Konstuktivisme
-
Model
Hipermedia
iv. Model Pendekatan Sistem Dick dan
Carey
Sumber Rujukan :
|
||
Tarikh :
Masa :
|
|||
Bil.
|
Perkara
|
Catatan
|
|
2.
|
Tugasan:
Sediakan Rancangan Pengajaran Harian berdasarkan Model
ASSURE dalam proses pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.
|
||
3.
|
Rumusan :
|
||
Tanda Tangan Pelajar Tanda Tangan
Pensyarah
.............................................. .....................................................
( MOHD
ISKANDAR ALAN (
)
BIN NORHANUDDIN )
Tarikh : ......................................
|
Minggu : 7/2013
Tarikh :
Masa : 10.30
pagi – 1.30 petang
Topik : Mengapikasikan Model Pemprosesan Maklumat Dalam
Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu.
Soalan :
1. Berikan definisi Model
Pemprosesan Maklumat
2. Huraikan jenis-jenis
model yang boleh diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
Berbantukan Komputer seperti di bawah:
i. Model Assure
ii.
Model Teori
Behaviouris
·
Model Hanaffin and Peck
·
Model Addie
iii.
Model Konstuktivisme
·
Model Hipermedia
iv.
Model Pendekatan Sistem Dick dan Carey
Jawapan : 1
Berdasarkan Model Pemprosesan Maklumat yang dikemukakan Gagne,
beberapa aspek utama dapat dikenal pasti dalam fasa proses pembelajaran. Di
antaranya ialah kesediaan, motivasi, pengamatan, ingatan dan lupaan serta
pemindahan. Teori ini menumpukan kepada bagaimana pelajar memproses
maklumat.Maklumat yang baru disimpan dalam ingatan jangka pendek.Kemudian
diproses sebelum disimpan ke ingatan jangka panjang.Kombinasi pengetahuan
(maklumat yang diproses) & kemahiran di ingatan jangka panjang akan membina
strategi-strategi kognitif atau kemahiran yang berkaitan dengan tugas-tugas
yang kompleks.Langkah pengajaran mengikut teori pemprosesan maklumat:
·
Perhatian
pelajar: Mulakan pengajaran dengan memberikan set induksi yang dapat menarik
perhatian pelajar kepada guru & pengajaran. Cth: Dalam pengajaran tajuk
perkakasan komputer guru boleh bersoaljawab dengan pelajar dan menunjukkan
beberapa contoh perkakasan komputer ke dalam kelas.
·
Merangsang
ingatan pelajar kepada tajuk yang berkaitan. Perbincangan tajuk-tajuk lepas
yang sudah dipelajari & dikaitkan dengan topik yang akan diajar.
·
Penekanan
kepada isi pengajaran yang penting. Penggunaan bahan bantu mengajar yang tepat
dengan tajuk yang akan disampaikan.Cth: Edarkan hand out, penyediaan slaid
Powerpoint.
·
Persembahkan
maklumat dengan teratur dengan menggunakan bahan bantu mengajar yang
bersesuaian.Cth: Perisian kursus yang berkaitan dengan tajuk perkakasan
komputer.
·
Tunjukkan
pelajar bagaimana mengkategorikan maklumat yang diterima & memahaminya.Beri
peluang kepada pelajar untuk mengembangkan maklumat yang baru diterima.
·
Pengulangan.
Cth: Meningatkan pelajar beberapa isi penting yang dipelajari (ingatan jangka
pendek).
·
Menyediakan
beberapa aktiviti @ latihan yang berkaitan dengan pelajaran lepas (ingatan
jangka panjang).
Jawapan : 2
i. Model Assure
Model Reka
bentuk pengajaran ASSURE
A- Analyse
learner (analisis pelajar)- (1) Ciri umum; umur,
tahap, latar belakang sosioekonomi (2) kopetensi khusus pringkat masuk;
kemahiran sedia ada (3) Stail Pembelajaran ; sama ada auditori, visual, atau
kinestatik
S- State
Objective (nyatakan obj)- (1) tahap minimum
sepatutnya dipelajari murid dpd P&P (2) fokus kpd pengetahuan,
kemahiran dan sikap yg baru utk dipelajari.
S- Select
Method, media & materials (kaedah, media,
bahan)- Kaedah; simulasi, demostrasi, latihan tubi.Media; kreteria-
(1)sepadan dgn kuri (2) maklumat tpt/tkini (3) bahasa jelas (4) tarik
minat/cetus motivasi (5)galak plibatan pel (6)kualiti teknikal (7)
terbukti keberkesanan (8) ada panduan guna. Rek bentuk Bahan; ambil kira;
(1) objektif (2) pelajar (3) kos (4) kepakaran teknikal (5)peralatan
(6)fasiliti (7)masa.
U- Utilise
Media & materials (guna media, bahan); langkah
(1)prebiu bhn (2) sediakan bhn (3) sediakn psekitarn (4)sedikn plajar (5)sed
pengalaman pembelajaran.
R-Require
Learner Participation (dorong penglbtn pel);
latihan, kuiz, projek
E-Evaluate and
revise (nilai dan semak)- (1)nilai pencapaian
pel (2)pembelajaran yd terhasil (3)media/kaedah (4)penggunaan guru (5)
penggunaan murid.
1. Analyze
Learner (Analisis Pelajar)
Pelajar terdiri
daripada 20 orang pelajar di mana 16 orang pelajar adalah lelaki manakala
selebihnya perempuan. Kesemua pelajar tinggal di kawasan pedalaman dan tinggal
di asrama. Kesemua pelajar ini juga berasal daripada keluarga miskin dan mereka
berumur dalam lingkungan 9 – 10 tahun.
80% pelajar tidak mengetahui apa yang dikatakan dengan penyakit
berjangkit dan mereka hanya mengetahui nama penyakit yang mereka hidapi sahaja.
Stail pembelajaran pelajar-pelajar ini rata-ratanya adalah kinestatik di mana
mereka suka bergerak-gerak dan menganggu rakan-rakannya.
2. State
Objective (Nyatakan Objektif)
Pelajar dapat
menamakan sekurang-kurangnya 3 jenis penyakit berjangkit dan cara penyakit
boleh merebak. Selain itu, pelajar mengamalkan sikap bantú-membantu apabila
dalam perbincangan.
3. Select
Method, Media and Materials (Nyatakan Kaedah, Media dan Bahan)
ü Kaedah = Perbincangan
ü Media = Papan tulis, “marker pen”, LCD Projector, Laptop,
PersembahanPowerpoint.
ü Bahan = Lembaran kerja (silang kata).
4. Utilize
Media and Materials (Guna Media dan Bahan)
Guru akan bersoal jawab bersama murid-murid mengenai penyakit
berjangkit. Pertama, guru bertanya kepada murid-murid yang pernah sakit jenis
penyakit yang mereka hadapi masa itu. Kemudian ,guru akan mencatatkan semua
penyakit yang dinyatakan oleh murid-muridnya di papan tulis. Murid-murid juga
ditanya mengapa mereka mudah menghidap penyakit. Pada masa yang sama guru
akan sentiasa membimbing murid-murid dalam menjawab soalan. Selepas
perbincangan, guru akan mengedarkan lembaran kerja berbentuk silang kata kepada
murid-murid bagi mengukuhkan lagi pengetahuan mereka. murid diberi tempoh masa
tertentu dalam menyiapkan lembaran kerja tersebut.
5. Require
Learner Participation (Dorong Penglibatan Pelajar)
Selepas menyiapkan tugasan yang diberikan, murid-murid secara individu
akan bertukar-tukar kertas dan akan menyemak lembaran kerja rakan-rakannya yang
lain. Murid-murid akan dibimbing oleh guru dalam proses menyemak kertas
tersebut. Selepas selesai menyemak, murid akan dibahagikan kepada beberapa
kumpulan dan guru akan mengadakan kuiz kepada mereka. kuiz adalah berdasarkan
apa yang mereka telah pelajari sebelum itu berkaitan penyakit berjangkit.
Kumpulan yang memungut markah tertinggi dalam kuiz akan mendapat hadiah misteri
daripada guru.
6. Evaluate
and Revise (Nilai dan Semak)
Penilaian
adalah berdasarkan kepada lembaran kerja yang diberikan oleh guru dan
berdasarkan kuiz yang dijalankan. Setiap murid juga akan disoal secara
inidividu dalam proses perbincangan semasa P&P. Murid dianggap menguasai
apabila berjaya menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik.
Sekiranya masih terdapat murid yang dikenalpasti tidak dapat
mengikuti P&P, guru akan mengenalpasti punca masalah murid sebelum
memberikan pemulihan.
ii. Model
Teori Behaviouris
a) Model Hanaffin and Peck
Model Hannafin
dan Peck adalah model reka bentuk pembelajaran yang terdiri daripada tiga fasa
iaitu fasa analisis keperluan, fasa reka bentuk, dan fasa pengembangan dan
implementasi (Hannafin & Peck, 1988). Dalam model ini, penilaian dan
pengulangan perlu dijalankan dalam setiap fasa. Model ini lebih berorientasi
produk, melalui tiga fasa:
Fasa pertama, adalah analisis kebutuhan dilakukan dengan
mengidentifikasi kebutuhan-kebutuhan dalam mengembangkan suatu media
pembelajaran termasuklah di dalamnya tujuan dan objektif media pembelajaran
yang dibuat, pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan oleh kelompok sasaran,
peralatan dan keperluan media pembelajaran.
Fasa kedua, adalah fasa reka bentuk, informasi dari fasa
analisis dipindahkan ke dalam bentuk dokumen yang akan menjadi tujuan pembuatan
media pembelajaran. Fasa reka bentuk bertujuan untuk mengidentifikasikan dan
mendokumenkan kaedah yang paling baik untuk mencapai tujuan pembuatan media
tersebut. Salah satu dokumen yang dihasilkan dalam fasa ini adalah dokumen
story board yang mengikut urutan aktifitasi pembelajaran berdasarkan
keperluan pelajaran dan objektif media pembelajaran seperti yang
diperoleh dalam fasa analisis keperluan.
Fasa ketiga adalah fasa pengembangan dan implementasi, terdiri dari
penghasilan diagram alur, pengujian, serta penilaian formatif dan penilaian
sumatif. Dokumen story board akan dijadikan landasan bagi pembuatan
diagram alir yang dapat membantu proses pembuatan media pembelajaran. Untuk
menilai kelancaran media yang dihasilkan seperti kesinambungan link, penilaian
dan pengujian dilaksanakan pada fasa ini. Model Hannafin dan Peck (1988)
menekankan proses penilaian dan pengulangan harus mengikut sertakan
proses-proses pengujian dan penilaian media pembelajaran yang melibatkan
ketiga fase secara berkesinambungan.
b) Model Addie
Rajah: Aliran kerja
berdasarkan model ADDIE
Rossett (1987)
telah memperkenalkan model reka bentuk bersistem ADDIE, model ini diwakili oleh
aliran kerja di bawah:
a. Analisis
Dalam langkah ini, pembangunan perisian perlu mengenal pasti
masalah yang dihadapi dan cara menyelesaikannya. Masalah boleh dikenal pasti
melalui temu bual, pemerhatian, tinjauan, soal-selidik dan sebagainya. Setelah
mengenal pasti masalah yang dihadapi, pembangunan perisian perlu mencari punca
atau faktor yang menimbulkan masalah tersebut. Dalam fasa analisis ini juga,
aspek persekitaran pembelajaran, analisis terhadap pengguna dan objektif
pembelajaran dikenalpasti. Pembangunan perisian perlu membuat penilaian
terhadap perkara-perkara berikut:
·
Analisa(Analysis)
·
Reka
Bentuk(Design)
·
Pembangunan(Development
·
Perlaksanaan(Implementation)
·
Penilaian(Evaluation)
ü Matlamat perisian
ü Objektif perisian
ü Kumpulan sasaran
ü Kandungan perisian
ü Pendekatan pedagogi
ü Strategi penggunaan perisian
Kesemua analisis ini, dilakukan bagi memastikan reka bentuk
pengajaran bersistem yang dihasilkan menepati atau memenuhi keperluan pengguna
yang sebenarnya.
b. Reka Bentuk Perisian
Fasa reka bentuk ialah proses memindahkan maklumat daripada fasa
analisis kepada satu lakaran fizikal yang akan digunakan semasa proses
pembinaan. Kesemua maklumatkeperluan dalam proses reka bentuk ini diambil dari
fasa analisis permulaan. Dalam mereka bentuk perisian multimedia,
perkara-perkara berikut perlu diberi perhatian:
i) Menentukan kandungan perisian berlandaskan kandungan yang telah
dirangka dalam fasa analisis.
ii) Menentukan aktiviti pengajaran dan pembelajaran bersesuaian
dengan objektif pembinaan perisian.
iii) Menentukan kaedah penyampaian maklumat mudah difahami dan
bersesuaian dengan pengguna.
iv) Menentukan reka bentuk paparan bersesuaian dengan teori
pembelajaran dan strategi pembelajaran yang telah dirancang.
c. Pembangunan Perisian
Pembangunan perisian melibatkan proses membangunkan atau
menghasilkan perisian dengan mengunakan aplikasi multimedia dan alat
pengarangan. Pembangunan perisian perlu dibangunkan berdasarkan reka bentuk
yang telah ditetapkan dalam fasa rekabentuk. Proses membangun perisian ini
melibatkan pakar-pakar perisian dan memakan masa yang lama.
d. Perlaksanaan Perisian
Fasa ini digunakan oleh pembangun perisian untuk membangunkan dan
melaksanakan perisian multimedia. Kesemua elemen utama yang telah direka
bentuk dalam fasa sebelum ini perlulah digarapkan ke dalam perisian dengan
bantuan alat pengarangan.
Proses kerja dalam fasa ini ialah:
i) Membangunkan perisian
ii) Menilai perisian mengikut aspek-aspek yang ditetapkan
iii) Menguji kestabilan perisian
iv) Pengubahsuaian dan membaik pulih perisian bagi membaiki dan meningkatkan
lagi kualiti perisian.
i) Membangunkan perisian
ii) Menilai perisian mengikut aspek-aspek yang ditetapkan
iii) Menguji kestabilan perisian
iv) Pengubahsuaian dan membaik pulih perisian bagi membaiki dan meningkatkan
lagi kualiti perisian.
e. Fasa Penilaian
Fasa ini merujuk kepada proses pengujian dan penilaian perisian
yang dibangunkan bagi memastikan isi kandungan, grafik, audio, video dan antara
muka perisian bersesuaian.Fasa ini juga menguji adakah objektif perisian
tercapai ataupun tidak. Menurut Cozby,P.C (2001), bagi menjamin satu sistem
berjalan dengan lancar dan mencapai objektif,penilaian harus dilakukan. Jenis
penilaian yang digunakan dalam menilai perisian ialah penilaian formatif dan
sumatif.
iii.
Model Konstuktivisme
Teori konstruktivisme melihat pembelajaran sebagai proses mencari makna yang berkaitan dengan
isu-isu yang berlaku di sekitar kehidupan pelajar. Teori ini juga menekankan aspek pengalaman
dan persekitaran yang dapat menggalakkan pembelajaran. Salah satu bentuk model
pembelajaran yang menyokong teori
konstruktivisme ialah model hipermedia yang diperkenalkan oleh Spiro.
(Jamalludin Harun dan Zaidatun Tasir, 2003).
·
Model Hipermedia
Model ini berperanan pembelajaran boleh berlaku pada aras yang
lebih tinggi seperti yang ditekankan oleh teori konstruktivisme. Model ini memberi tumpuan kepada proses
pembelajaran berasaskan teknologi multi media dan internet. Proses pengajaran dan pembelajaran melibatkan
perkara-perkara berikut.
I.
Menetapkan
Domain
ü Tiga domain iaitu domain kognitif, afektif, dan psikomotor
ü Menentukan kes-kes yang terbabit di dalam domain
ü Mengenal pasti kelemahan pelajar.
ü Merancang aktiviti pengajaran sama ada di peringkat pendedahan,
pengayaan atau pemulihan yang bersesuaian dengan taksonomi Bloom dan juga KBT.
II.
Menentukan
tema dan perspektif
ü Menetapkan apa yang hendak dicapai selepas sesuatu pengajaran.
ü Mengolah bahan.
ü Bahan bersifat autentik bagi membantu pelajar memindahkan maklumat
yang diperolehi keluar daripada ruang lingkup pembelajaran.
III.
Kuasa
kawalan
ü Murid-murid meneroka alam siber berdasarkan tugasan yang diberikan
oleh guru.
ü Guru bertugas sebagai moderator dan juga fasilitator.
ü Guru turut sama mengambil bahagian.
IV.
Pemetaan
laluan
ü Menyedia dan menyusun alamat-alamat tapak yang perlu dilawati.
ü Memberikan kata kunci kepada murid-murid untuk digunakan pada kotak
pencari seperti Yahoo atau Alta Vista dan mesin pencari serta jaringan perayau
yang lain.
ü Menyelesaikan tugasan.
V.
Refleksi
ü Membuat kesimpulan berdasarkan objektif pengajaran.
ü Menyedarkan murid-murid tentang proses dan aktiviti yang telah
mereka lalui berdasarkan domain pembelajaran.
iv. Model Pendekatan Sistem Dick dan Carey
Model reka bentuk ini beorentasikan sistem. Model reka bentuk Dick
Dan Carey (1996) melibatkan komponen pelajar, pengajar, bahan pengajaran dan
persekitaran pembelajaran. Rajah di bawah menunjukkan model reka bentuk
pengajaran Dick dan Carey. Setiap langkah dalam model ini menerima input
daripada langkah sebelumnya dan memberi output kepada langkah berikutnya.
·
Analisis
·
Reka
bentuk
·
Penyelenggaraan
·
Implementasi
·
Pengujian
·
Pembangunan
Rajah : Model Reka Bentuk Dick dan Carey (1996)
Setiap komponen dalam model ini saling berkaitan, berinteraksi dan
berkerjasama untuk menghasilkan pengajaran yang berkesan. Komponen pengajaran
dalam model ini membantu guru membaiki model yang sedia ada sekiranya terdapat
sebarang kelemahan. Model Dick dan Carey memerlukan penglibatan pembangunan
bahan pengajaran, analisis, percubaan, ujian dengan kadar yang banyak. Oleh itu
model ini sesuai digunakan untuk pengajaran bagi keseluruhan kursus atau
kurikulum.
·
Kenal
pasti matlamat pengajaran
·
Kenal
pasti ciri dan perlakuan peringkat
·
Penilaian
formatif
·
Bina
atau pilih bahan pengajaran
·
Bina
strategi pengajaran
·
Bina
item ujian rujukan criteria
·
Tulis
objektif prestasi
·
Penilaian
sumatif
·
Buat
analisis pengajaran
No comments:
Post a Comment