JABATAN PENGAJIAN MELAYU,
IPG Tengku Ampuan Afzan,
Kuala Lipis, Pahang.
Minggu : 8
Subjek : BBM 3105 Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
Berbantukan Komputer
Tempat : Makmal 3, Jabatan Teknologi Pendidikan
Topik : Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian (online) dan
Luar Talian (offline)
Tarikh :
Masa :
|
|||
Bil.
|
Perkara
|
Catatan
|
|
1.
|
Melaksanakan
simulasi pengajaran dalam talian
Soalan
1.1 Apakah yang dimaksudkan
pengajaran dalam talian dan luar talian?
1.2 Huraikan perkara-perkara berikut:
a) TMK untuk
Pembelajaran Tutorial
b) TMK untuk
Pembelajaran Penerokaan
Sumber Rujukan
:
|
||
Tarikh :
Masa :
|
|||
Bil.
|
Perkara
|
Catatan
|
|
1.
|
Tugasan :
Hasilkan satu simulasi pengajaran atas talian.
(Rujuk modul BMM3105 Program
pensiswazahan Guru – PPG)
|
||
2.
|
Rumusan:
|
||
Tanda Tangan Pelajar Tanda Tangan
Pensyarah
.............................................. ...................................................
Tarikh : ......................................
|
|||
Minggu :
8/2013
Tarikh :
Masa :
10.30 pagi – 1.30 petang
Topik : Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian (online) dan Luar Talian (offline)
Soalan :
1.1
Apakah yang dimaksudkan pengajaran dalam talian dan luar talian?
1.2
Huraikan perkara-perkara berikut:
a) TMK untuk Pembelajaran Tutorial
b) TMK untuk Pembelajaran Penerokaan
Jawapan
:
Apakah yang dimaksudkan pengajaran dalam talian dan luar talian?
Pengajaran
secara dalam atau atas talian merupakan pengajaran yang diajar yang menggunakan
kemudahan internet iaitu berhubung dengan internet. Pengajaran ini dilakukan
secara langsung menggunakan bahan-bahan yang terdapat dalam internet .
Berbeza
pula dengan pengajaran luar talian yang boleh didefinisikan sebagai “offline”.
dimana tiada penggunaan internet tetapi boleh digunakan hal ini bermaksud
pengajaran tersebut menggunakan bahan dari internet. Namun ia tidak menggunakan
secara langsung daripada hubungan dengan internet.
Seringkali
bahan luar talian ini didapati dengan cara memuat turun dan disimpan di dalam
sati fail. Kebiasaannya, kaedah ini digunakan selepas terdapatnya kekangan
untuk menyambung talian ke komputer pengguna.
Huraikan perkara-perkara berikut:
a) TMK untuk
Pembelajaran Tutorial
b) TMK untuk
Pembelajaran Penerokaan
a)
TMK dikatakan untuk pembelajaran tutorial apabila diguna untuk
menyampaikan kandungan pelajaran berdasarkan urutan yang telah ditetapkan.
Pembelajaran tutorial ini merangkumi :
·
Pembelajaran
ekspositori,( Pembelajaran ekspositori merujuk kepada suasana pembelajaran di
mana guru menyampaikan maklumat kepada murid yang pasif ).
·
Demonstrasi
sesuatu fenomena yang ditunjukkan dan dikawal urutan, babaknya oleh sistem, dan
·
Latihan
atau latih tubi yang disampai dan dikawal oleh sistem.
Alat TMK yang selalu diguna untuk pembelajaran tutorial ialah
komputer dan perisian pendidikan sama ada yang disimpan di dalam CD-ROM, cakera
keras ataupun laman web. Istilah Computer Assisted Instruction (CAI) diguna
untuk menggambarkan penggunaan komputer dalam p&p. Kemudiannya istilah
Intelligent Computer Assisted Instruction atau Intelligent Tutoring System pula
digunakan. Perubahan ini seiring dengan perkembangan yang berlaku dalam reka
bentuk perisian pendidikan yang berciri kecerdasan. Ciri ini melahirkan
perisian pendidikan yang berupaya menyesuai maklumat yang disampai dengan
kemampuan dan keperluan murid. Dengan perkembangan TMK, perisian kursus yang
ada pada hari ini kebanyakannya berciri multimedia.
Secara umum, setiap perisian pendidikan mengandung satu atau
mengandung satu atau lebih daripada komponen berikut:
·
mempersembahkan
maklumat,
·
membimbing,
·
menyediakan/memberi
latihan, dan
·
menilai
pencapaian
Sebahagian besar perisian pendidikan yang diguna dalam pembelajaran
tutorial direka bentuk berdasar kepada model tradisional p&p, model
transmisi, yang melihat guru sebagai penyampai maklumat utama dan murid sebagai
penerima. Perisian pendidikan seperti ini lebih mudah diadaptasi oleh guru
(Clack dan Sun, 1996).
Bagaimanapun, guru harus berhati-hati dalam melaksana pendekatan
ini. Kesilapan dalam memberikan pertimbangan boleh:
·
mengakibat
pembaziran masa dan tenaga.
·
menghalang
penggunaan kemudahan TMK yang lebih produktif.
·
menjurus
ke arah penyalahgunaan kemudahan TMK.
·
mengakibatkan
lebih banyak masa diperlukan oleh murid untuk belajar sesuatu bidang ilmu.
Sebelum guru mengguna pendekatan ini, perkara-perkara berikut perlu
diberi pertimbangan:
·
Ada
perisian pendidikan yang sesuai. Untuk tujuan ini, guru perlu terlebih dahulu
menilai setiap perisian pendidikan yang hendak diguna oleh murid.
·
Ada
peralatan TMK yang sesuai untuk melaksana perisian.
·
Ada
kemahiran mengendali peralatan TMK.
·
Ada
keperluan untuk mengguna TMK (penggunaan TMK dapat membantu murid memahami dan
menguasai pengetahuan yang dikehendaki).
Setelah pasti benar-benar wujud keperluan, guru hendaklah merancang
penggunaan TMK, bukan dibuat secara bidan terjun. Perancangan ini perlu
mengambil kira perkara-perkara berikut:
·
Lokasi
peralatan TMK (dalam kelas atau di luar kelas).
·
Penggunaan
secara berkumpulan atau individu.
·
Penggunaan
di dalam atau di luar waktu persekolahan.
Penggunaan TMK untuk pembelajaran tutorial sesuai diguna dalam
situasi berikut:
·
Kelas
yang mengandung murid yang ramai dengan kemampuan belajar yang berbeza. Dalam
situasi ini, guru boleh memberi tumpuan kepada sebahagian murid sementara
sebahagian yang lain mengguna komputer.
·
Guru
terpaksa bertugas luar dan kelas diselia oleh guru ganti. Dalam situasi ini,
guru tersebut boleh merancang pembelajaran mengguna komputer.
·
Terdapat
murid yang sukar mengikuti pengajaran guru. Dalam situasi ini, guru boleh
menggunakan perisian pendidikan khusus untuk pemulihan.
·
Terdapat
murid cerdik yang memerlukan aktiviti pengayaan. Dalam situasi ini, perisian
pendidikan yang mencabar minda boleh diberikan kepada mereka.
Apa Kelebihan
Mengguna TMK?
Dapat
mengindividukan pembelajaran
Murid belajar
mengikut kemampuan sendiri.
Meningkatkan
motivasi murid untuk belajar.
Murid boleh
belajar tanpa penyeliaan atau dengan penyeliaan guru yang minimum.
b)
Penggunaan ICT
untuk pembelajaran penerokaan berlaku apabila ICT digunakan sebagai medium
untuk:-
·
mencari
dan mengakses maklumat daripada CD-ROM, Internet, portal maklumat dan
sebagainya.
·
mengalami,
mempelajari dan mengkaji sesuatu fenomena secara simulasi.
·
melihat
demontrasi sesuatu kejadian yang urutan babaknya boleh dikawal oleh murid.
Dalam pembelajaran penerokaan, murid boleh mengawal dan menentukan
maklumat yang diterima melalui ICT. Ini berbeza dengan pembelajaran tutorial di
mana murid hanya menerima bahan pelajaran yang dikawal dan ditentukan oleh
sistem.
ICT Diguna
Untuk Pembelajaran Penerokaan.
Pendekatan ini serasi dan menyokong pendekatan constructivism, iaitu
teori pembelajaran yang member penekanan kepada pemikiran kritis, penyelesaian
masalah, pengalaman pembelajaran yang autentik, dan pengetahuan yang dibina
melalui interaksi sosial. Sebagai contoh;
Murid-murid di dalam kelas Geografi, boleh merujuk kepada World
Facts Book di laman web Central Intelligence Agency (CIA) atau merujuk kepada
ensaiklopedia dalam talian seperti Encarta. Simulasi maya pembedahan katak
Virtual Frog Disection Kit Version 2.0 yang dibangunkan oleh Lawrence Berkley
National Laboratory boleh digunakan di dalam kelas Biologi. Capaian juga boleh
dibuat di rumah, untuk tujuan ulangkaji.
Bagi mengatasi masalah kelambatan capaian, guru boleh meminta
bantuan guru yang mahir komputer untuk membuat pendua (mirror) kandungan laman
ini ke dalam cakera keras tempatan dengan menggunakan perisian pendua web
seperti WinHTTrack. ( atau untuk mendownload program tersebut di )
Selain daripada mengakses maklumat terus daripada Internet, guru juga boleh menggunakan maklumat yang disimpan di dalam CD-ROM seperti ensaiklopedia, pangkalan data, dan lain-lain maklumat yang boleh diperolehi di pasaran.
Selain daripada mengakses maklumat terus daripada Internet, guru juga boleh menggunakan maklumat yang disimpan di dalam CD-ROM seperti ensaiklopedia, pangkalan data, dan lain-lain maklumat yang boleh diperolehi di pasaran.
Guru perlu
mengawal masa kerana pembelajaran penorakaan mungkin memakan masa yang terlalu
panjang.
ICT sesuai
digunakan untuk pembelajaran penerokaan dalam situasi:
·
pembelajaran
yang berbentuk inkuari penemuan.
·
pembelajaran
yang menjurus kepada penyelesaian masalah kehidupan sebenar.
·
aktiviti
yang berkaitan Kajian Masa Depan.
·
aktiviti
pembelajaran yang berbentuk simulasi.
Kelebihan Mengguna ICT Untuk Pembelajaran Penerokaan
·
Memberi
peluang kepada murid untuk menentukan haluan dan kemajuan pembelajaran
masing-masing.
·
Mendorong
murid terlibat secara lebih aktif dalam pembelajaran.
·
Memberi
peluang kepada murid untuk menangani masalah sebenar di dalam kelas.
·
Memberi
peluang kepada guru menerapkan teori pembelajaran moden seperti constructivism,
multiple intelligence dan lain-lain.
No comments:
Post a Comment